Tudjuk földje zsíros,
folyói gazdagok halban, erdei vadban és ne is folytassuk a
felsorolást, mert se fehér lovunk, se Szvatopluk, akitől meg
kellene szereznünk, hiszen már a miénk.
Hatalmas földjei
parlagon hevernek. Földalapú támogatásból tengődik a vidék. A
termények garantált felvásárlási ára, a kabaré műfajába
tartozik, ezért tehetséges, szorgalmas, előrelátó és okos
gazdáink (valamelyik, vagy akár mindegyik szó is kakukktojás
lehet) nem is vetik be a rendelkezésükre álló területeket, csak
annyit, amennyit egy esetleges ellenőrzés során a biztosok, be
tudnak járni. Sok föld csak úgy áll parlagon, várja a szebb
napokat. Ezt hívják magyar ugarnak. De ez sem jelent az égvilágon
semmit.
Parlagon heverő földek
mellett, sok ember is hever, ha konkrétan nem is a parlagon, de ha
már heverhet, akkor hever. Ja kérem, ez egy ilyen ország.
Dolgoznának ők, de momentán vagy 20 éve semmi szükség rájuk.
Sem a szakértelmükre, sem az erejükre. Őket az állam szociális
ellátó rendszere szívest örömest eltartja. Munkát kínálni nem
tud, de ez fennakadást nem okoz, hiszen ha megfigyeljük emberek
százezrei nem tolonganak „Munkát, kenyeret!” követelve. Itt
kérem béke és egyetértés honol.
Vannak azonban
idegenszívű, karvalytőkések, akik mindent elkövetnek, hogy
kiszipolyozzák a drága magyar anyaföldet.
Azt fel sem tételezem
róluk, hogy esetleg elkötelezettek lennének egész Földünk
klímájáért. Ezeket kérem, csak a profit érdekli. Ami momentán
nem okvetlenül nagy baj. Ugyanis a profitjuk mellett, másnak
munkahelyet, remek piaci körülményeket, kiszámítható jövőt
kínálnak. Ezen túlmenően kisebb környezeti terhelést okoznak és
kevesebb szennyezést bocsájtanak ki, olyat meg főleg, ami az
üvegházhatásért felelős.
Kik is ezek a hétköznapi
hősök?
Ők a bioetanol gyártók.
Ezek a rendszerellenségek
a fejükbe vették, hogy bioüzemanyagot fognak gyártani.
Pontosabban szeszt fognak főzni. Égetett szeszt. Olyat, mint a
pálinka. Ami ugye hungarikum. Ha gyümölcsből főzik. Ha otthon
főzik, egész kurucos virtus is kialakulhat belőle.
De ezek az
országimázs-rondítók nem átallnak eladhatatlan kukoricából
főzni szeszt. A kukorica ára - mint a többi terményé is – a
túltermelésnek köszönhetően rekordmélységben stagnál évek
óta. Esetleg a kormány beavatkozásainak köszönhetően mozdul el
arról a szintről, amely a gazdákat annyira versenyképessé teszi,
hogy a következő évi vetőmagot meg tudják venni, az éves termés
árából. Nullszaldó, vagy annál is rosszabb. (Rosszabb, mert az
állami beavatkozás szinte kizárólag azt jelenti, hogy máshonnan
elvont forrásokkal dotálják azt, amit fel kellene számolni.)
De most a kizsákmányoló
vad kapitalisták, újabb ármányt szőttek. Olyanba vágták a
fejszéjüket, amellyel Európa szinten dobogós helyezést érhetnénk
el, egy ágazatban.
Minden együtt áll. Van
föld bevetettlen, vagy bevetett learatatlan, vagy learatott
eladhatatlan. Ezeket mind olyan gazda művelte (művelné) aki ért
hozzá, tud és szeret is dolgozni. Aztán vannak, akik nem gazdák,
de attól még szeretnének dolgozni, sőt olyanok is, akik nem is
gazdák, dolgozni sem szeretnek, viszonyt kénytelenek, mert
máskülönben éhen döglenek. Őket együtt hívjuk munkaerőnek.
Az alapfeltételek tehát biztosítottak.
Aztán van még
megfizethetetlen üzemanyagár. Aztán van (volt) egy feltörekvő
iparág, amely olyan berendezéseket gyártott és szerelt be, ami
alkalmassá tette a gépkocsit a bioetanol felhasználására. Aztán
vannak „elmaradott” gondolkodású autógyárak, akik eleve
etanol nyelésére alkalmas motorokkal dobják piacra legújabb
modelljeiket.
Nem folytatom a sort,
mert kezd ellaposodni ez a bejegyzés. Van kereslet és van kínálat.
És vannak az ellenzők,
mert mégis itt élünk, nálunk.
A sok, hazánkért
felelősséget nem érző, eléggé el nem ítélhető honpolgár
képes volt és beszereltette ezt a kis átalakítót az autójába,
kifizette annak költségeit, adózott Forintjaiból (plusz Áfa) és
röhögött a markába, hogy olcsóbban tankol a sok baleknál, akik
hetente rettegve figyelték a különféle (ál)magyarázatokkal
megbolondított üzemanyagárakat. (Csak a móka kedvéért
engedjenek meg egyet: idén tavasszal egyik héten a benzin, másik
héten a dízel árát csökkentették. Indok első héten: az olaj
világpiaci árának tartós mélyrepülése. Úgy mindenki úgy
tudja velem együtt, hogy a dízel is olajból van? A tartósság
szót pedig kérem törölni a közélet szótárából, ami azért
is groteszk és gyomorforgató, mivel hetente változik a tarifa.)
Szóval többen
elkötelezett hívei lettek az alacsonyabb árú csodahajtóanyagnak.
Igaz kicsit többet fogyaszt az autó, de még így is olcsóbban
lehetett autózni, főleg hosszútávon. A környezeti terhelésről
nem is szólok, mivel senki nem hiszi el, az elégetett etanolból –
ami ismétlem és hangsúlyozom szesz – vízgőz lesz. Még biztos
más is, de semmi olyan, ami olajszármazék. Azt azért szögezzük
le, hogy az etanolba is kevernek 5% arányban benzint, így az 5%
erejéig az etanolos autó is szennyezi a környezetet. És a
jövedéki adó változása is befolyásolja az árát.
Én gyenge voltam
kémiából, de kedden nagyon megdöbbentem. Elvittem az autómat
műszaki vizsgára, ahol megmérték a CO kibocsájtást. Mondom nem
vagyok biztos benne, de ez a szénmonoxid, ha jól sejtem. A
mértékegységet nem tudom, de a hatósági határérték 0,2 volt.
Az én fránya kocsim képes volt, 0,01 -et produkálni. Ha a gép
hazudott, akkor én is. De ezt adták át nekem papíron.
Feketén-fehéren. Nem én okozok fullasztó bűzt egy dugóban, és
nem tőlem keletkezik a szmog a városban. Nem mosom kezeimet, de azt
gondolom, ha ennyi szennyezést bocsájtana ki valamennyi jármű,
nem is lenne gond.
És itt van a kutya
elásva.
Önálló képviselői
indítványként – a képviselő tudomásom szerint a MOL egyik
tanácsadója – elérték a közelmúltban, hogy az etanol
áfatámogatását megvonják, mert ugye a tisztességes verseny meg
ilyenek. Ezt még meg is értettem volna, hiszen beláthatatlan
következményei lennének, ha eladhatatlan olajos hordók milliói
foglalnák a helyet, az amúgy is szűk is országunkban.
Az igazi csapás - amit
úgy érzek, a szervezetem nem tud feldolgozni - akkor ért, amikor
elkezdték megmagyarázni a pokoli etanol környezetkárosító
hatását. Mert ugyan lehet, hogy az autók káros anyag kibocsájtása
kisebb lett, na de összességében véve, meg járulékosan, az
biztosan sokkal több, meg a gyár, meg a szállítás meg a ....
Második igazi csapás a
kukorica, mint kenyérgabona iránti műaggódás: hogy is lehet
ilyen ostobaságokra, mint autózás, azt a drága, eladhatatlan
kukoricát elpazarolni. Meg éhezők, meg ....
Csak jelzem a földek
azóta is parlagon hevernek. Csak jelzem, ha érdekeltek lennének a
gazdák a termelésben, mert lenne felvásárló, akkor annyi
kukoricát vetnének, hogy lenne igazi magyar tenger és nem három
nyaldosná a határainkat, hanem már el is süllyednénk, és
tenger(i)alattjáróval közlekednénk.
Csak jelzem az olaj és
egyéb fosszilis energiahordozók, normál esetben a Föld mélyében
nyugszanak, s nem terhelik a légkört, de mi felébresztjük őket
és terheljük a légkört. A kukorica megköti a levegőben lévő
azon elemeket, melyek tartós belégzése, nem a hosszú élet titka
és majd valamikor a gyártási folyamat végén, amikor az autóval
elpöfögjük az etanolt, kerülhet vissza csak oda, ahol eredetileg
is volt. Ezzel szemben az olaj bányászata, újabb és újabb terhet
emel a légkörbe.
Az etanolt szállító
tartálykocsi nem szennyez jobban, mint a benzint szállító, de az
olajfinomító gyanúm szerint többet mocskol, mint a szeszlepárló.
Engem a járulékos
szennyezéssel kapcsolatos elrettentő hírek nem állítottak a
falhoz (adatokkal amúgy sem szolgáltak). Egyben azonban biztos
vagyok: az olaj óriási üzlet és hatalmas érdekek húzódnak a
mai napig a háttérben, így nem csoda, hogy az alternatív
energiahordozók elterjedését tűzzel-vassal, nádi hegedűvel is
megpróbálják meggátolni.
És akkor jött az, amire
nincs magyarázat. Sajtóhírek szerint bioetanol üzem épül
Mohácson, ahol „...évente 240 millió liter bioetanol üzemanyagot
és 175 ezer tonna, állatok etetésére használható száraz
kukoricatörkölyt állít elő. A gyár építése mintegy 600
embernek ad munkát, üzemeltetése közvetlenül 75, közvetve ezer
ember hosszú távú megélhetését biztosíthatja.”
(A beruházásról az
alábbi linkre kattintva olvashat többet a kedves olvasó:
http://index.hu/gazdasag/magyar/2012/05/23/bioetanol_uzem_48_milliardbol_mohacson/
Most akkor kinek, mi a
baja? Most káros, vagy nem káros? Elfogy a takarmánygabona, vagy
van elég?
Ha rövid kis beszámolom
nem lett volna elég annak ábrázolására, milyen kínkeserves
harcot folytat az olajlobbi, kérem ezt a nagyon korrekt cikket is
elolvasni méltóztassanak:
http://www.vg.hu/velemeny/hatter/nem-kukoricaznak-kivegeztek-a-hazai-bioetanolgyartast-353004
Aztán mindenki tegye fel
a kérdést magának. Ha arról számolna be az újság, hogy egy
hatalmas szeszfőzdét építenek Mohácson, az mennyire indítaná a
minket képviselőket, hogy protestáljanak?
Piálni lehet, autózni
nem?
NÁ.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése