2012. június 30., szombat

Bioetanol

Adva van egy ország. Fogjuk rá, hogy ország és gondolkodó. Felelősen gondolkodó, ne adj Isten környezettudatosan gondolkodó polgárok lakják. Ez az ország, akár Magyarország is lehetne.


Tudjuk földje zsíros, folyói gazdagok halban, erdei vadban és ne is folytassuk a felsorolást, mert se fehér lovunk, se Szvatopluk, akitől meg kellene szereznünk, hiszen már a miénk.
forrás:e85etanol.hu
Hatalmas földjei parlagon hevernek. Földalapú támogatásból tengődik a vidék. A termények garantált felvásárlási ára, a kabaré műfajába tartozik, ezért tehetséges, szorgalmas, előrelátó és okos gazdáink (valamelyik, vagy akár mindegyik szó is kakukktojás lehet) nem is vetik be a rendelkezésükre álló területeket, csak annyit, amennyit egy esetleges ellenőrzés során a biztosok, be tudnak járni. Sok föld csak úgy áll parlagon, várja a szebb napokat. Ezt hívják magyar ugarnak. De ez sem jelent az égvilágon semmit.

Parlagon heverő földek mellett, sok ember is hever, ha konkrétan nem is a parlagon, de ha már heverhet, akkor hever. Ja kérem, ez egy ilyen ország. Dolgoznának ők, de momentán vagy 20 éve semmi szükség rájuk. Sem a szakértelmükre, sem az erejükre. Őket az állam szociális ellátó rendszere szívest örömest eltartja. Munkát kínálni nem tud, de ez fennakadást nem okoz, hiszen ha megfigyeljük emberek százezrei nem tolonganak „Munkát, kenyeret!” követelve. Itt kérem béke és egyetértés honol.

Vannak azonban idegenszívű, karvalytőkések, akik mindent elkövetnek, hogy kiszipolyozzák a drága magyar anyaföldet.
Azt fel sem tételezem róluk, hogy esetleg elkötelezettek lennének egész Földünk klímájáért. Ezeket kérem, csak a profit érdekli. Ami momentán nem okvetlenül nagy baj. Ugyanis a profitjuk mellett, másnak munkahelyet, remek piaci körülményeket, kiszámítható jövőt kínálnak. Ezen túlmenően kisebb környezeti terhelést okoznak és kevesebb szennyezést bocsájtanak ki, olyat meg főleg, ami az üvegházhatásért felelős.

Kik is ezek a hétköznapi hősök?

Ők a bioetanol gyártók.

Ezek a rendszerellenségek a fejükbe vették, hogy bioüzemanyagot fognak gyártani. Pontosabban szeszt fognak főzni. Égetett szeszt. Olyat, mint a pálinka. Ami ugye hungarikum. Ha gyümölcsből főzik. Ha otthon főzik, egész kurucos virtus is kialakulhat belőle.
De ezek az országimázs-rondítók nem átallnak eladhatatlan kukoricából főzni szeszt. A kukorica ára - mint a többi terményé is – a túltermelésnek köszönhetően rekordmélységben stagnál évek óta. Esetleg a kormány beavatkozásainak köszönhetően mozdul el arról a szintről, amely a gazdákat annyira versenyképessé teszi, hogy a következő évi vetőmagot meg tudják venni, az éves termés árából. Nullszaldó, vagy annál is rosszabb. (Rosszabb, mert az állami beavatkozás szinte kizárólag azt jelenti, hogy máshonnan elvont forrásokkal dotálják azt, amit fel kellene számolni.)

De most a kizsákmányoló vad kapitalisták, újabb ármányt szőttek. Olyanba vágták a fejszéjüket, amellyel Európa szinten dobogós helyezést érhetnénk el, egy ágazatban.
Minden együtt áll. Van föld bevetettlen, vagy bevetett learatatlan, vagy learatott eladhatatlan. Ezeket mind olyan gazda művelte (művelné) aki ért hozzá, tud és szeret is dolgozni. Aztán vannak, akik nem gazdák, de attól még szeretnének dolgozni, sőt olyanok is, akik nem is gazdák, dolgozni sem szeretnek, viszonyt kénytelenek, mert máskülönben éhen döglenek. Őket együtt hívjuk munkaerőnek. Az alapfeltételek tehát biztosítottak.

Aztán van még megfizethetetlen üzemanyagár. Aztán van (volt) egy feltörekvő iparág, amely olyan berendezéseket gyártott és szerelt be, ami alkalmassá tette a gépkocsit a bioetanol felhasználására. Aztán vannak „elmaradott” gondolkodású autógyárak, akik eleve etanol nyelésére alkalmas motorokkal dobják piacra legújabb modelljeiket.
Nem folytatom a sort, mert kezd ellaposodni ez a bejegyzés. Van kereslet és van kínálat.

És vannak az ellenzők, mert mégis itt élünk, nálunk.
A sok, hazánkért felelősséget nem érző, eléggé el nem ítélhető honpolgár képes volt és beszereltette ezt a kis átalakítót az autójába, kifizette annak költségeit, adózott Forintjaiból (plusz Áfa) és röhögött a markába, hogy olcsóbban tankol a sok baleknál, akik hetente rettegve figyelték a különféle (ál)magyarázatokkal megbolondított üzemanyagárakat. (Csak a móka kedvéért engedjenek meg egyet: idén tavasszal egyik héten a benzin, másik héten a dízel árát csökkentették. Indok első héten: az olaj világpiaci árának tartós mélyrepülése. Úgy mindenki úgy tudja velem együtt, hogy a dízel is olajból van? A tartósság szót pedig kérem törölni a közélet szótárából, ami azért is groteszk és gyomorforgató, mivel hetente változik a tarifa.)

Szóval többen elkötelezett hívei lettek az alacsonyabb árú csodahajtóanyagnak. Igaz kicsit többet fogyaszt az autó, de még így is olcsóbban lehetett autózni, főleg hosszútávon. A környezeti terhelésről nem is szólok, mivel senki nem hiszi el, az elégetett etanolból – ami ismétlem és hangsúlyozom szesz – vízgőz lesz. Még biztos más is, de semmi olyan, ami olajszármazék. Azt azért szögezzük le, hogy az etanolba is kevernek 5% arányban benzint, így az 5% erejéig az etanolos autó is szennyezi a környezetet. És a jövedéki adó változása is befolyásolja az árát.

Én gyenge voltam kémiából, de kedden nagyon megdöbbentem. Elvittem az autómat műszaki vizsgára, ahol megmérték a CO kibocsájtást. Mondom nem vagyok biztos benne, de ez a szénmonoxid, ha jól sejtem. A mértékegységet nem tudom, de a hatósági határérték 0,2 volt. Az én fránya kocsim képes volt, 0,01 -et produkálni. Ha a gép hazudott, akkor én is. De ezt adták át nekem papíron. Feketén-fehéren. Nem én okozok fullasztó bűzt egy dugóban, és nem tőlem keletkezik a szmog a városban. Nem mosom kezeimet, de azt gondolom, ha ennyi szennyezést bocsájtana ki valamennyi jármű, nem is lenne gond.

És itt van a kutya elásva.

Önálló képviselői indítványként – a képviselő tudomásom szerint a MOL egyik tanácsadója – elérték a közelmúltban, hogy az etanol áfatámogatását megvonják, mert ugye a tisztességes verseny meg ilyenek. Ezt még meg is értettem volna, hiszen beláthatatlan következményei lennének, ha eladhatatlan olajos hordók milliói foglalnák a helyet, az amúgy is szűk is országunkban.

Az igazi csapás - amit úgy érzek, a szervezetem nem tud feldolgozni - akkor ért, amikor elkezdték megmagyarázni a pokoli etanol környezetkárosító hatását. Mert ugyan lehet, hogy az autók káros anyag kibocsájtása kisebb lett, na de összességében véve, meg járulékosan, az biztosan sokkal több, meg a gyár, meg a szállítás meg a ....
Második igazi csapás a kukorica, mint kenyérgabona iránti műaggódás: hogy is lehet ilyen ostobaságokra, mint autózás, azt a drága, eladhatatlan kukoricát elpazarolni. Meg éhezők, meg ....

Csak jelzem a földek azóta is parlagon hevernek. Csak jelzem, ha érdekeltek lennének a gazdák a termelésben, mert lenne felvásárló, akkor annyi kukoricát vetnének, hogy lenne igazi magyar tenger és nem három nyaldosná a határainkat, hanem már el is süllyednénk, és tenger(i)alattjáróval közlekednénk.

Csak jelzem az olaj és egyéb fosszilis energiahordozók, normál esetben a Föld mélyében nyugszanak, s nem terhelik a légkört, de mi felébresztjük őket és terheljük a légkört. A kukorica megköti a levegőben lévő azon elemeket, melyek tartós belégzése, nem a hosszú élet titka és majd valamikor a gyártási folyamat végén, amikor az autóval elpöfögjük az etanolt, kerülhet vissza csak oda, ahol eredetileg is volt. Ezzel szemben az olaj bányászata, újabb és újabb terhet emel a légkörbe.
Az etanolt szállító tartálykocsi nem szennyez jobban, mint a benzint szállító, de az olajfinomító gyanúm szerint többet mocskol, mint a szeszlepárló.

Engem a járulékos szennyezéssel kapcsolatos elrettentő hírek nem állítottak a falhoz (adatokkal amúgy sem szolgáltak). Egyben azonban biztos vagyok: az olaj óriási üzlet és hatalmas érdekek húzódnak a mai napig a háttérben, így nem csoda, hogy az alternatív energiahordozók elterjedését tűzzel-vassal, nádi hegedűvel is megpróbálják meggátolni.

És akkor jött az, amire nincs magyarázat. Sajtóhírek szerint bioetanol üzem épül Mohácson, ahol „...évente 240 millió liter bioetanol üzemanyagot és 175 ezer tonna, állatok etetésére használható száraz kukoricatörkölyt állít elő. A gyár építése mintegy 600 embernek ad munkát, üzemeltetése közvetlenül 75, közvetve ezer ember hosszú távú megélhetését biztosíthatja.”

(A beruházásról az alábbi linkre kattintva olvashat többet a kedves olvasó: http://index.hu/gazdasag/magyar/2012/05/23/bioetanol_uzem_48_milliardbol_mohacson/

Most akkor kinek, mi a baja? Most káros, vagy nem káros? Elfogy a takarmánygabona, vagy van elég?

Ha rövid kis beszámolom nem lett volna elég annak ábrázolására, milyen kínkeserves harcot folytat az olajlobbi, kérem ezt a nagyon korrekt cikket is elolvasni méltóztassanak: http://www.vg.hu/velemeny/hatter/nem-kukoricaznak-kivegeztek-a-hazai-bioetanolgyartast-353004

Aztán mindenki tegye fel a kérdést magának. Ha arról számolna be az újság, hogy egy hatalmas szeszfőzdét építenek Mohácson, az mennyire indítaná a minket képviselőket, hogy protestáljanak?

Piálni lehet, autózni nem?

NÁ.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése