Olvasom az interneten - hol máshol - hogy az X, Y, de az is lehet, hogy a Z generáció - ez látszik a legvalószínűbbnek - tagjai már mindent tudnak az internetről.
A Z generáció szokásairól, képességeiről, hajlandóságairól itt olvashat többet a tisztelt érdeklődő.
A tanulmányban foglaltaknál többet nem kívánok hozzátenni a korosztály elemzéséhez, de egy látszólagos ellent-mondásra szeretném a figyelmet ráirányítani.
Mivel ez egy blogbejegyzés és nem egy tudományos cikk, így mellőzöm a tanulás, sőt a megismerés fogalmának tudományos igényű ismertetését és megelégszem azzal az általános meghatározással, amin mindenki ugyanazt érti.
Fogalmazzunk úgy, hogy a tanulás az ismeretek elsajátításának módja (eszköze, formája stb.)
Az ismeretek szerzésének, elsajátításának számos formája ismeretes, de őskövületként azt gondolom, hogy a szöveg mindezek alapja. Nem mellékes, hogy a szöveg legnagyobb részben írásos formában kerül a tanuló elé.
A szöveg feldolgozásával készült hanganyagok, filmek stb. ebből a szempontból lényegüket tekintve nem külön-bözhetnek a leírt textustól. Másként,de nem mást kell, hogy közvetítsenek.
Adott tehát a szöveg, amit vagy közvetlenül a tanuló, vagy a számára tananyagot - akár képi formában is - készítő olvas el és kénytelen értelmezni. Ez a fázis nem hagyható el, máskülönben nem beszélhetünk megismerésről.
Példának okáért itt van mindjárt az internet, amiről - amint azt a bevezető sorokban állítottam - a Z generáció tagjai mindent tudnak. Magyarán azt megismerték, értik, képesek használni.
De mi is az internet, amit érteni kellene? A hálózat? A tartalom? Az egyes alkalmazások? A mikéntek és a hogyanok?
Egyszerűen fogalmazva: ezek összessége.
Ha valaki látott már Z generációs - megkockáztatom funkcionális analfabétát - számítógépet kezelni, az bizony sok furcsaságot tapasztalhat:
- A számítógép nem válik el számukra az online (internetes világtól)
- Ettől függetlenül nem brillíroznak az offline alkalmazásokban
- Ettől függetlenül az internet igen keskeny szeletét pásztázzák figyelmükkel
- Ehhez képest nem követik figyelemmel a kedvelt alkalmazásaik - kivéve a játékokat, mivel azok egyre erősebb hardvereket követelnek - fejlődését, változását, alakulását
- Nem tudják a naponta használt alkalmazásaikban rejlő lehetőségek töredékét sem kihasználni, de a fájó az, hogy nem is akarják, a még fájóbb, hogy nem is tudják milyen konkrét lehetőségek vannak
- Fogalmuk sincs sok esetben a világhálón rájuk leselkedő veszélyekről
- Személyes adataikat nem, vagy csak gyatrán védik
- Online kreativitásukról nem tesznek különösebb tanubizonyságot
- Indokolatlanul sok időt töltenek érdemi eredmények nélkül a gép előtt
- Általában véve nem lehet mondani, hogy értelmi, érzelmi intelligenciájuk a számítógép - internet - által kínált lehetőségek hatására fejlődne, sőt én szabályos visszafejlődést tapasztalok.
Tovább is van, mondjam még?
Nem mondom, mert ezt a bejegyzést sem olvassák el, - mivel olvasni nem, vagy csak felületesen tudnak - illetve nem azok olvassák el, akik érdekében megszületett.
De a kérdést nyitva hagyom: mi az a minden, amit a Z (jövőnk zálogai) generációja tud az internetről?
A "mindent tudnak" kifejezés nyilván nem pontos, a valósághoz közelebb állna az, hogy "természetesnek és magától értetődőnk tartják".
VálaszTörlésAz ismeretszerzés őskövületének inkább a személyes tapasztalatszerzést gondolnám ('gyere, megmutatom, hogyan kell'), ill. a hangzó szöveget - az írásbeliség kialakulása, elterjedése előtt. Most mintha ez térne vissza.
http://fn.hir24.hu/itthon/2012/02/17/elbutul-a-facebook-nemzedek/
Kedves Testvérem! Küldtem neked választ, de nem látom. Megkaptad, vagy technikai malőr történt?
TörlésÉn nem látom. És ami az interneten nincs, az nincs is ;-)
TörlésSaját példából tudom hogy ez így van.
VálaszTörlésSaját példából tudom hogy ez így van.
VálaszTörlésNem sokat tudok hozzászólni ehez a bejegyzéshez mert nem sokat sőt alig használom az internetet de nagyon sok ember használja csak rosszul .
VálaszTörlés