A cím első olvasásra
valószínűleg nagyon bugyután hangzik, de ha egy kicsit
elmélyedünk a kérdés értelmezésében, talán egészen érdekes
megállapításokra juthatunk.
Így hangozna helyesen:
mitől lesz a mérnökből mérnök, hogyan válik a gimnazista az
évek során jogásszá, orvossá, tanárrá?
A válasz első hallásra
pofonegyszerű. De mielőtt azt érezhetnénk, hogy most tipikusan
szellemi foglalkozásúakat elemezgetnék egészítsük ki a sort a
szakmunkásokkal. Hogyan válik valaki szobafestő-mázolóvá,
pékké, cipésszé, lakatossá?
forrás:allcblog.blogspot.com
Talán a második csoport
esetében egyszerűbb a válasz: a gyakorlat teszi a mestert, és
valóban! A szakemberek szakmájuk gyakorlása során sokkal
hamarabb, és sokkal típusosabb formában kénytelenek találkozni,
és megoldani a feladatkörükkel kapcsolatos problémákat, és így
egyre gyorsabban, egyre kisebb pocséklással, egyre kisebb
hibaszázalékkal oldják meg a feladataikat.
Egyet azonban ne
felejtsünk el: egy esztergályosnak képesnek kell lennie, egy
úgynevezett mestermunkát kiadnia a kezéből – még ha ma talán
ezt nem is így hívják – hogy mesterségét segítség nélkül
gyakorolhassa.
Nem magányos farkasokat
képeznek az egykori szakmunkásképző iskolák utódaiként üzemelő
szakképző intézményekben, de az is igaz, hogy nem sok hitele
maradt annak a vízvezeték szerelőnek, aki csak mestere szárnyai
alatt képes a legelemibb feladatokat is elvégezni.
Az értelmiségi szakmák
képviselői körében olyanra nem gyakorta kerülhet sor, hogy
pályakezdő ifjú titánt már pályafutása kezdetétől magára
hagyják olyan súlyú döntések meghozatalánál, melyek később
nehezen orvosolható következményekkel járhatnak.
Nagyon sokáig
gyakornokoskodhatnak szerencsés esetben, ám többnyire ezalatt az
idő alatt sokszor nem tanult szakmájukat, hanem azzal összefüggő
alja munkát végeztetnek velük. Én magam vezetőként többet
gyalogoltam, mint azok a munkatársaim, akiknek ellenőrzésével
megbíztak. Az első 300 idézés és értesítés mechanikus
írógépen, előrotált formanyomtatványon történő kitöltése
is ezekhez a beavatási szertartásokhoz tartozott.
Egy orvosnak nagyon sokat
kell asszisztálnia, mielőtt műthet egyedül. A mérnök
tervrajzait nem az építésvezető látja először, a fogorvos az
első vésést nem a betévedt, privát gyermek páciensén fogja
elvégezni. Egy autószerelő azonban már a végzését megelőzően
is azt a munkát végzi gyakorlat címén, amit később
kenyérkereset gyanánt fog végezni. És azért valljuk be: egy
rosszul összerakott vagy meg nem javított autóban is meg lehet
halni, nem csak egy félrekezelt influenzában.
A példák sorát
folytathatnám napestig. Csak arra szerettem volna rávilágítani,
hogy nem iskolai végzettség függő a felelősség! Mégis
hajlamosak vagyunk csak a diplomás, esetleg több diplomás szellemi
foglalkozásúakat emberszámba venni. Vagy ha másként teszem fel
azt a bizonyos akadémikus kérdést, hogy ha valaki megteheti, hogy
egy orvoshoz adja a lányát feleségül, akkor vajon egy vájárhoz
adja-e? Buta kérdés, de kérdés és nagyon sokan felteszik ám
maguknak.
Mitől függ, hogy kiből
mi lesz? Pontosabban a címre utalva, hogyan lehet bárkiből bármi?
Egyetemi évek során el kell olvasni 15-35 könyvet. Ebből – kara
válogatja – természetesen nem az egészet kell visszaadni, csak
amit általában a könyv szerzője, maga a tanár lényegesnek tart.
Sőt találkoztam már olyannal is, hogy az aláírás feltétele a
könyv megvásárlását igazoló számla bemutatása volt. Nem több.
Az egyébként is elanyagiasult felsőoktatásra különben is
jellemző a pénz centrikus megközelítés. De ez most egy másik
téma. Eleve lehetetlen, teljesíthetetlen követelményeket nem
támasztanak. A saccolt könyveket 4-5 év alatt megtanulni –
kivéve ha nappali tagozatos tanulóról beszélünk, aki mást sem
csinál egész nap – egyszerűen lehetetlenség. Aki ezt elhiszi
egy szamár. Lehet szerezni emlékképeket, fel lehet benne ismerni
összefüggéseket, de megtanulni ezer oldalakat nem lehet vizsgáról
vizsgára. Én is levizsgáztam már szóban több mint 2000 oldalnyi
joganyagból, mégsem merem kijelenteni, hogy tudom, és azt hogy
akkor tudtam, mert nem tudtam, csak a tanárnak elegendő volt a
SAJÁT BELSŐ NÍVÓJÁHOZ mérten prezentált reprodukció. Pedig az
egyetem nem szól másról – a bulikat nem számítom ide, mert ez
is csak a nappali hallgatók kiváltsága – könyveket olvasni,
jegyzetelni, majd egy vizsgán visszanyöszörögni valamit belőle
úgy, hogy görbüljön. A nappali képzésben vannak szemináriumok,
de ezek nagy része is elméleti anyag leadásával telik, mert az
előadásokon sokan nem tudják a lényeget kiszűrni. Hogyan is
tudnák, hiszen a közoktatás erre sem készíti fel a fiatalokat.
Hogyan is lesz tehát valakiből bármi is? Ha ennyin múlik csupán,
hogy könyveket olvasgatok, amiket persze nem én válogatok össze,
majd félévente az addig hallott, olvasott élményeimből egy
összefüggő, értelmes feleletet kísérelek meg adni, akkor az
kérem már régen rossz.
Pedig a valóságban így
történik.
Ha igazak a hírek és az
egykor végzett hallgatók elég nagy hányada azért nem kap
diplomát, mert nincs nyelvvizsgája, akkor az azt jelenti, hogy egy
nyelvvizsga nehezebb és komolyabb akadályt képez, mint bármely
tudomány legnehezebb tárgya. Mert ugye abból sikerült
államvizsgázni, sőt szakdolgozatot is védeni, de az a fránya
nyelvvizsga meg...
Mindegy, hogy most milyen
módszerekkel akarják tisztára söpörni a karok már kitöltött
diplomáitól roskadozó Salgo-polcait, az ezen a tényen nem
változtat.
Hogyan lesz tehát
bárkiből, bármi vagy akár akármi?
Önmagában a tanulás,
pontosabban a sikeres vizsgák nem lennének elegendőek, ezért már
évtizedek óta pályaalkalmassági mérést is végeznek a
felvételizők körében. Vagy nem?
Ha láttunk már
gyerekkel bánni nem tudó, uram bocsá' azt gyűlölő tanárt, a
beteget megvető ápolót, a vértől iszonyodó orvost, szenvtelen,
halvérű csak tekintélyben mosakodni hajlandó jogászt, akkor úgy
hiszem ez a felvetés sem ingathatta meg a könyvek és a magolás
kapcsolatánál az olvasón eluralkodó pesszimizmust.
Talán a filozófusokon
kívül nincs olyan kar, ahol meg kellene tanulni érvelni. A
jogászoknál szoktak rendezni perbeszéd versenyeket, de nem
látszik, hogy ez intézményesülne. A lényegtől messze el nem
sodródva: hosszú-hosszú egyetemi évek alatt egyszer sem kell
kifejtenie véleményét a hallgatóknak vagy ha kell akkor a tanár
a saját elméletét kívánja a beadandó dolgozatokban
visszaolvasni. Vitakultúra már csak azért sem alakulhatott ki,
mert az emberek döntő többsége nem képes álláspontja mellett
vagy annak ellenére érvelni.
Itt vita nincs, csak
veszekedés és sértődés. Valaki hamis képpel mutatkozik a minden
napokban. Rosszul alkotott magáról véleménye befolyásolja nem
csak munkája gyakorlása közben, hanem a minden napi
döntéshozatalait is, károsan, kedvezőtlenül
befolyásolja-befolyásolhatja.
forrás:hirado.hu
A legnagyobb problémát
nem is abban látom, hogy a magyar képzésben nem kíváncsiak arra,
hogy rátermett-e a diák arra a bizonyos szakmára, hivatásra,
hanem azt, hogy mindezt megmutassák. Itt kérem mindenki csak morog
az orra alatt, dünnyög, elégedetlenkedik, de az őt érintő
problémáit, gondjait nem képes megfogalmazni, annak érvényt
szerezni és ezt nem a jelenleg hatályos jogszabályok hézagainak
tulajdonítom, hanem sokkal inkább annak, hogy nem vagy alig tudják
gondolataikat megosztani. Nem tudnak hallgatni, sem meghallgatni és
így meg sem hallják azt, amiből táplálkozhatnának,
épülhetnének. Hozzá természetesen semmit nem olvasnak, mert ha
olvasnának lenne képzetük erről és arról, s azok újabb
kérdéseket vetnének fel, és akiknek kérdéseik vannak, azok
keresik a választ is. Általában.
Esetünkben nem
beszélhetünk erről.
Véleményem szerint,
csak hosszú évek alatt, a szakmájukban dolgozó - tehát példának
okáért a földrajz-rajz szakos tanár, aki nem tanít éveken át
földrajzot, az ebben a kérdésben nem kompetens – szakmai
előmenetelük és belső igényük kielégítése érdekében
magukat továbbképző, a saját mesterségében elmerülő embereket
lehet ennek vagy annak nevezni. Maga a végzettség elnevezés
félrevezető mind a külvilág, mind a személynek saját magának.
Egészen egyszerűen a nem praktizáló labororvos nem orvosa
hétköznapi értelemben, persze a végzettségét nem vitatom. De
legalább annyira sután hangzik, mintha egy kereskedővé avanzsált
kőművest „Kőműves úrnak” szólítanánk, ahogy „Doktor
úrnak” vagy „Doktornőnek” szólítjuk (nem ez nem jó példa),
„Tanár úrnak” szólítanánk a szintén nem tanító egykori
pedagógiai szakos végzettséget szerző leendő, ám hamvában holt
tanerőt.
Aggasztónak tartom, hogy
sem bemeneteli, sem kimeneteli feltételként nem határozzák meg a
logikus érvelés képességét vagy legalábbis a retorikát, bár
ebben az értelemben a kettő fogalmilag ugyanaz. Sem szóban, sem
írásban nem látom, hogy a lakosság szélesebb tömegei nehézség
nélkül ki tudnák magukat fejezni érettségi ide vagy oda, pedig
legalább ez lenne az a szint, ami garantálná, hogy ne megverjük,
legyőzzük egymást a mindennapokban, hanem meggyőzzük és
esetleg hagyjuk magunkat is meggyőzni.
De ebben az országban
nem lehet úgy győzni, hogy más ne veszítsen.
NÁ.


Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése